کاهش عوارض قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از داروی Victoza

7 مارس 2016- به گفته ی محققان شرکت نووونوردیسک نتایج تحقیقات بروی ایمنی قلبی-عروقی داروی ویکتوزا(liraglutide) بروی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد، استفاده از این دارو حوادث نامطلوب قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

 ویکتوزا، آنالوگ پپتید (human glucagon-like peptide) GLP-1است که برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است. این دارو یک بار در روز تزریق می شود و به کاهش  قند خون  و کاهش وزن این افراد کمک می کند.

در مطالعه ای بنام کارآزمایی LEADER، داروی ویکتوزا برای یک دوره ی پنج ساله بروی بیش از 9000 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی گردید. همه ی شرکت کنندگان در این تحقیق در معرض  خطر بالایی برای حوادث نامطلوب قلبی-عروقی قرار داشتند.

 بیماران علاوه بر مراقبت های استاندارد، بصورت تصادفی تحت درمان با 1.2یا 1.8میلی گرم ویکتوزا در روز یا پلاسبو قرار گرفتند  .

محققان می خواستند تأثیر مصرف این دارو و پلاسبو را بر خطر مرگ بر اثر حوادث قلبی-عروقی، آنفارکتوس قلبی غیرکشنده یا سکته ی مغزی غیرکشنده  بررسی کنند.

معاون اجرایی شرکت نووو نوردیسک و رئیس بخش علمی این شرکت، توضیح داد که افراد مبتلا به  دیابت نوع 2 درمعرض خطر بالاتری برای حوادث نامطلوب قلبی در مقایسه با افراد غیردیابتی هستند به همین دلیل ما با مشاهده ی نتایج این تحقیق بسیار هیجان زده شده ایم، زیرا Victozaعلاوه بر کمک به کنترل  قند خون موجب کاهش خطر حوادث عمده ی قلبی عروقی در این افراد می شود.

 شرکت نووو نوردیسک قصد دارد جزئیات بیشتری از این تحقیق را در نشست علمی انجمن دیابت  آمریکا در ماه ژوئن آینده ارائه دهد.

 اخیراً در تحقیقی که بروی ویکتوزا انجام گردید بهبود ترشح انسولین با مصرف این دارو به مدت 6 ماه، در بیمارانی که به مدت طولانی به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و بیماری آنها کنترل نشده بود، گزارش شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/mar/victoza-lowers-adverse-cardiovascular-events-in-type-2-diabetes-patients,-says-study-92810071.html